Er zijn van die dagen dat je denkt: hoe nu verder en met wie? Je praat er met mensen over. Vaak vertellen ze dan hun verhaal en denk je oké; een mooi verhaal, wat kan ik ermee? En soms denk je wat een mooi verhaal! Ik herken er zoveel in. Elk verhaal heeft zo zijn kwaliteit. Op een dag, na lang nadenken, besloot ik mijn baan als artistiek leider bij de CliniClownsop te zeggen en meer de kant op te gaan van trainingsconcepten bedenken, uitvoeren en meer te willen ondernemen. Concepten bedenken en uitvoeren op het gebied van communicatie, samenwerken, talenten, ontwikkelen enz., is heerlijk om mijn creativiteit in kwijt te kunnen. En ondernemen is mooi om met mensen in contact te zijn. Wel had ik een aantal dingen duidelijk. Het moet gaan over mensen helpen en verder helpen. Helpen in simpeler denken, wat je wil in samenhang met de mensen in je omgeving. Zakelijk gezien streven naar “werkgeluk”. Mijn WHY. Om dit vorm te geven zou ik graag een aantal verschillende mensen om me heen willen hebben die ook aan het uitzoeken zijn wat ze willen of die hun inspiratie laten voeden door te delen en verbinden. De uitvoering moet zoveel mogelijk beleving zijn met veel, heel veel humor.

Na 10 jaar is de basisgedachte van “Echt contact is het fundament van communicatie” nog steeds van toepassing. Tevens heb ik een eigen model ontwikkeld vanuit de eenvoud. De NEUS: Nieuwsgierig, Empathie, Uniek en Samen. Tijdens mijn trainingen staan de mensen centraal. Trainingen hebben als opzet de deelnemers mee te trekken in een beleving. Veranderen start voor de deelnemer met inzicht te krijgen in je mindseten de bereidheid/openheid deze te veranderen. De eenvoud staat centraal. De Trainingen/Workshops sluiten aan bij de belevingswereld van de deelnemers. Voorwaarden zijn de voorbeelden die we gebruiken en het tekstgebruik. Ik ga uit van mogelijkheden en niet van onmogelijkheden. Wat is er wel is vaak belangrijker dan wat er niet is. Ik ga uit van ‘feed-forward’. Mensen vragen om kritiek, maar eigenlijk willen ze lof. Watkan ik leren en wat kan ik de ander leren. De dialoog gaat niet om consensus te krijgen maar je ontwikkelt nieuwe waarden en normen vanuit wederzijds respect.

Wat ik vaak terugkrijg van klanten is dat ze veel lachen en daarbij op een directe manier de waarheid krijgen voorgespiegeld vanuit het positieve. Hierbij maak ik mensen duidelijk wat het non-verbale menselijke gedrag doet in de communicatie en het echt contact. Hierdoor komen veranderingsprocessen op gang die zowel de werksfeer als de omzet hebben vergroot. Leiderschap is voor mij niet werken voor je mensen, maar met je mensen. Vertrouwen en Veiligheid staan hierin centraal.

Samen met Cor-Jan Bruggeman van 3*C heb ik een executive programma Digimenselijk ontwikkeld voor leiders die hun digitale transformatie ook succesvol willen maken vanuit menselijk oogpunt. Hierbij hebben wij speciaal voor ondernemers een Digimenselijke Purpose Boom variant gemaakt.

Kijk voor meer informatie op wwww.petervader.nl